dBASE:n ohjelmointikieli (dBL)
Vertailuja eräisiin muihin ohjelmointikieliin
Siis "dBASE Language" = dBL = DML + OODML
Kuten nimikin kertoo, jälkimmäinen on oliopohjainen ohjelmointikieli. Oliopohjaisesta ohjelmoinnista käytetään näillä sivuilla englanninkielistä lyhennettä OOP (= Object-Oriented Programming). Tämä kieli ja oliopohjaisen ohjelmoinnin perusteet esitellään näillä sivuilla myöhemmin.
dBL toimii nykyisin vain Windows-ympäristössä. Linux-versio on tekeillä, mutta ei ole vielä käytettävissä.
Vanhoja dBASE-sovelluksia voidaan edelleen käyttää Windowsin DOS-ikkunassa sellaisinaan. Kun niitä sitten aletaan uudistaa Windows-sovelluksiksi, aluksi uudella dBASE:lla tehdään uusi käyttöliittymä, mutta vanhalla kielellä koodattuja eräajoja ja "business-logiikkaa" voidaan edelleen käyttää sellaisinaan. Viimeksimainittuja voidaan sitten vähitellen koodata uudelleen oliopohjaisiksi sitä mukaa kuin koodia joudutaan jo muistakin syistä uudistamaan.
Kuitenkin on syytä huomata, että OODML on nykyisen dBL:n ainoa luontainen (native) syntaksi. DML-komennot ovat vain eräänlaisia "kuvauksia" (mapping). Ne eivät toimi uudessa dBASE:ssa enää yhtä tehokkaasti kuin ne toimivat DOS- ja Unix-versioissa. Siksi suositellaan, että kaikki uudet sovellukset koodataan puhtaasti OODML:llä.
Ken Mayer on laatinut vertailun, mitkä ovat DML-kielen eri komentojen vastineet OODML-kielessä. Kts: www.dbase.com/KnowledgeBase.
Taitava C++ -ohjelmoija voi toki nopeuttaa työtään käyttämällä valmiita komponentteja ja kirjastoja. dBASE:a käyttävän sovelluskehittäjän ei tarvitse ollenkaan opetella C++ -kieltä eikä mitään muutakaan sen tasoista ohjelmointikieltä (Pascal, Smalltalk, tms). Hän voi keskittyä ajattelemaan sovellusalueensa "business-logiikkaa", kun dBASE pitää huolen C++ -tasoisesta koodauksesta hänen puolestaan ja dBASE:n tekijät ovat koonneet tietyntasoiset komponentit ja kirjastot jo valmiiksi.
FoxPro:n ja dBASE:n nykyisten versioiden välistä yhteensopivuutta on kuvattu seuraavasti: